ZADATAK I OBJAŠNJENJE
Nakon zalaska sunca, samo je na malom broju mjesta na Zemlji zaista mračno. Tamno nebo noću postao je rijedak prirodni fenomen. Svjetla i umjetno osvjetljenje sveprisutni su svuda oko nas i osvjetljavaju našu okolinu u tolikoj mjeri da je gotovo nemoguće vidjeti zvijezde po noći. Na pretjerano se osvjetljenje negativno gleda i ponekad ga se čak naziva i „svjetlosnim onečišćenjem”.
Izum električnih žarulja sa žarnom niti krajem 19. stoljeća predstavljao je prekretnicu. Električni izvori svjetla koji se proizvode industrijski iz temelja su promijenili privatne i poslovne živote ljudi. U početku su žarulje sa žarnom niti zamijenile uljne svjetiljke u tradicionalnim načinima osvjetljenja poput lanterni i lustera, a zatim su svjetla razvila vlastiti oblik tijekom vremena: počeci modernog dizajna rasvjete. Više od sto godina nakon izuma žarulje sa žarnom niti, razvijeno je mnogo različitih vrsta svjetala za različite zadatke i funkcije. Svjetla su postala svakodnevni predmeti za svakodnevnu upotrebu, kao i dizajnerski predmeti koji oblikuju naše okruženje i koji utječu na nas.
Zadatak samostalne izrade svjetla probuđuje učeničku svijest o vlastitoj okolini i senzibilizira ih percepciji fenomena svjetla. Ograničenje izbora materijala na bijeli papir – od prozirnog do neprozirnog – potiče učenike na pronalazak neobičnih rješenja. Upotreba nanizanih LED lampica uklanja problem elektrifikacije i učenici se mogu usredotočiti na dizajn i osvjetljenje. Na početku lekcije analiza raznih primjera iz povijesti dizajna osvjetljenja može poslužiti kao inspiracija (prijedlozi knjiga na str. 7) ili učenici/učitelji mogu fotografirati svjetla u svojem okruženju (str. 7).
PRIORITETI UČENJA
- Svjesna percepcija svjetla i njegovih učinaka
- Svjesna percepcija svjetala i njihovih oblika i funkcija
- Upoznavanje povijesnih primjera dizajna osvjetljenja
- Razrada ideje svjetla izrađenog od papira
- Obraćanje pažnje na statiku, funkcionalnost i estetski učinak svjetla
- Postizanje i odražavanje različitih učinaka
Materijal i resursi
- Fotokarton; papir za crtanje, pergamentni papir u bijeloj boji, iznimno čvrst prozirni papir bijele boje (neprozirne), 115 g/m²
- Papir za lampione u bijeloj boji, 85 g/m²
- Po potrebi bombonjera ili nešto slično
- Kartonski valjci
- Mali LED svjetleći lanac (oko 4 EUR), na baterije
- Olovka, rezač, podloga, škare
- Ljepilo u stiku UHU
- UHU univerzalno ljepilo u gelu
- Moguće: UHU pištolj za vruće lijepljenje LOW MELT 110 °C (pištolj za lijepljenje na niskim temperaturama)
- Prozirna ljepljiva traka UHU
Univerzalno ljepilo UHU extra
- Ljepilo na bazi sintetičke smole u obliku gela za kristalno jasno i brzo povezivanje
- Čisto i bez kapanja
- Bez uvijanja papira
PIŠTOLJ ZA LIJEPLJENJE UHU LOW MELT 110°C
- Pištolj za lijepljenje na niskim temperaturama s temperaturom otapanja od samo oko 110 °C: za veću sigurnost i svestranost pri vrućem lijepljenju
- Kratka faza zagrijavanja od 3 do 5 minuta
- Toplinski izoliran vršak
- Prikladan i za mnoge materijale koji su osjetljivi na toplinu
- Praktična veličina: lako se upotrebljava i dozira
LJEPILO U STIKU UHU BEZ OTAPALA
- Poklopac s navojem sprječava sušenje
- Ljepljiva mastika od do 98 % prirodnih sastojaka
- Jednostavno – čisto – ekonomično
- Lijepi se brzo, snažno i trajno
- Ekonomično
- Lako se nanosi
- Može se prati hladnom vodom
LJEPLJIVA TRAKA UHU
- Ljepljiva traka bez otapala po kojoj se može pisati, skoro nevidljiva na gotovo svim površinama
- Idealna za lijepljenje, pričvršćivanje i pakiranje
- Dostupna u praktičnom dozatoru ili kao jedinica s ponovnim punjenjem
- Pojasna širina: 19 mm
Plan korak po korak
1. KORAK
Svaki učenik dobiva mali LED svjetleći lanac i neraspakiranog ga postavlja na radnu površinu: sastoji se od oko 20 svjetala, kabela i kutije za bateriju na kojoj se nalazi prekidač. Učenici izvršavaju dva zadatka s pomoću nacrta i bilješki:
- Razrada svjetla od bijelog papira
- Integracija LED svjetlećeg lanca, praktičan smještaj kutije za bateriju s prekidačem (pristupačnost!)
- Četkica za zube
2. KORAK
Implementacija pojedinačnih rješenja
- Mnogo učenika bira bazu na koju se može postaviti kutija za bateriju. Baza se sastoji od kutije ili kartonskog valjka koji je laminiran papirom (ravno lijepljenje ljepilom u stiku UHU).
Svjetla
- Svjetleći lanac može se upotrebljavati kao dugačak, proširen lanac ili u snopu.
- Papir dobiva na stabilnosti kada je zamotan ili preklopljen. Time nastaju stabilne poluge kada je papir DIN A3 dijagonalno zarolan iz jednog kuta i posljednji je kut pričvršćen UHU ljepljivom trakom UHU ili UHU univerzalnim ljepilom u gelu. Prikazani primjer: Štapovi su postavljeni u obliku vigvama i zalijepljeni na bazu.
Svjetla
- Papir također postaje stabilniji kada se preklopi. Origami preklopne figure, primjerice kutija ili kombinacije dobro poznate figure „raja i pakla”, prikladne su za sjenila svjetiljke.
- Primjer: za ovo je svjetlo sklopljeno 20 kutija i pričvršćeno zajedno ljepilom UHU extra: za svaku kutiju (omot i postolje), preklopite dva kvadratna papira prema prethodno prikazanim koracima za preklapanje. Drugi se papir može odrezati na manju veličinu od prvoga, ali polovice također pristaju zajedno laganim pritiskom. Poprečno izrežite jednu stranu kutije rezačem i umetnite LED.
- Primjer: Gornji dio ovog svjetla u obliku saća izrađen je od pet figurica „raj i pakao”. Figure su preklopljene iz neprozirnog papira i zalijepljene zajedno ljepilom u stiku UHU na bočne strane. Oblik stvara udubljenje s unutrašnje strane.
Svjetla
- Latice od bijelog kartona bile su raspoređene u krug i zalijepljene zajedno ljepilom UHU extra tako da je ostao mali otvor kroz koji se mogu umetnuti nanizane lampice.